Český portál o wargamingu

Nejnovější příspěvky

/ 0

Recenze

Horus Heresy – Kacířství ve 30. miléniu

11.1.2016

The Horus Heresy je expanze Warhammeru 40.000. Pokrývá dobu, kdy se Horus, první mezi rovnými, vzbouřil proti svému otci. To  znamená, že přibližuje a v některých věcech přímo navazuje nebo doplňuje sérii knih z per autorů Black Library. Expanze přináší nejen možnosti jak si zahrát momenty známé z knih (čistka lojalistů na Isstvanu III, smrt Ferra Mana z rukou Fulgrima, bitvu o Phall, Coraxův „Raven´s flight“). Umožňuje také hrát známé postavy – primarchy a další ikonické postavy (např. Kharn, Sevatar, Typhon, Abaddon). Je to tedy expanze soustředěná primárně na bitvy mariňáků.

Model Hora, primarchy Sons of Horus, zrádce a strůjce celé Hereze.

Jaký je autorský záměr a na co se expanze soustředí?
Dalo by se toho napsat, ale možná bude na začátek lepší ocitovat jednu pasáž. Ta se týká alternativních Force organization Chart (dále FOCH), veskrze ale pěkně postihuje celý setting:
„These alternative charts are created with fun and narrative play, rather than pure competetive balance in mind and should be treated accordingly. This is particularly the case with the Leviathan option, which, for example, provides a rules Framework for that age old question: „Could a Space Marine company take out Reaver Titan?“, and similar entertaining match-ups.“
Co to je vlastně ten důraz na „naraci“, když i rulebook bombarduje čtenáře neustále nějakým „Forging narative“ (což občas vyzní jako: vymysli si a okecej, co chceš, protože všechno je „Forging narative“)? Předně je to provázanost pravidel na background z rozličných zdrojů, a to v případě různých jednotek, postav a celých legií. Je možné si odehrát klíčové okamžiky Hereze v tzv. „Legendary missions“.

Útok 12. Legie „World Eaters“, promo scenérie.

Dále je to možnost stavby tematických armád, v čemž si současná W40k nevede zrovna nejlépe (nebo to dostatečně nepodporuje). THH k tomu má dost prostředků (jednotlivé Rite of War, alternativní Force Organisation Chart, pravidla pro legie), u čehož se ještě zastavíme. Chcete hrát armádu jenom z terminátorů? Tady to umí všichni, stačí si vzít příslušný Rite of War. Command squada jde postavit podle příslušného Praetora, stačí mu koupit motorku, TDA, Jump pack nebo Jetbike a pro command squadu se také otevře příslušná možnost. Setting umožnuje a podporuje hraní specifických formací pro určité legie („Terror assault“ pro Night Lordy stojící na jejich verzi veteránů – jmenujících se překvapivě – Terror squad).
Součástí každé knihy je pak kampaň a další doplňky vázané k příběhovému obsahu, díky čemuž autoři usnadní pořádání jakéhokoli organizovaného hraní (kampaní, kampaňových víkendů, eventů). Kampaně v prvních dvou knihách jsou sérií bitev, popisující boje na Isstvanu III a Isstvanu V, třetí kniha obsahuje s Coraxem svázanou „Victory is Vengeance Campaign“ (viz níže) a pravidla pro bordážní akce, kampaň ze čtvrté knihy je pak komplexní kampaní se záběrem několika hvězdných systémů, propracovanou logistikou a např. pravidly pro postup a fatality velitelů, která se v tomto aspektu podobají např. Mordheimu. Kampaň z páté knížky provede hráče obou stran skrze sérii misí dvacetihodinovým peklem bitvy o Calth.

Jaké jsou možnosti stavby armád?
Předně všechny frakce mají přístup ke čtyřem FoCh (ano, THH v tomto jede v šesté edici, každopádně po vydání FAQ je systém kompatibilní i se sedmou edicí), z nichž jeden je standard pro většinu bitev, další poskytuje rámec pro stavbu těžkého mechanizovaného útoku (který je použit Alfa legií během bitvy o Paramar ve třetí knize), třetí je pak obranná varianta (poskytuje možnost vzít si více fortifikací) a čtvrtý poskytuje možnost postavit si armádu až ze tří Lords of War.
Už základní army list pro Legiones Astartes má dost široké možnosti pro stavbu armády. Momentálně čítá cca 70 položek a několik dalších jich přibývá každou další knihu. Rozsah má od široké palety podpůrných charakterů, přes jednotky nemající ekvivalent ve W40k (Destroyers, Seeker squad) nebo které fungují jinak (Heavy support squad), letadla (Lightning fighter, Storm Eagle, chystaný Stormbird) po možnosti, které měly legie díky své organizaci a kterými už „současné“ chaptery neoplývají (mariňácké Bazilišky, Medůzy, super-heavy tanky). Dále, Praetor (nejblíže má k Chapter masterovi) pak celé armádě může poskytnout Rite of War. Ty jsou čtyři obecné pro všechny, a pak má každá legie vlastní. Jsou volitelné, když se vám nelibí/nehodí, nemusíte je hrát. Umožnují postavit tematické armády (orbitální výsadek, těžce mechanizovaná, veteránská kompanie) změnou dedicated transportů – v základu umí všechny jednotky pouze Rhina a některé druhy Land Raiderů.
Pravidla pro legie poskytují další možnosti pro modifikaci generického army listu. Jednak jsou to pravidla pro všechny mariňáky, odvislá od charakteru každé legie, dále unikátní wargear, dvě unikátní jednotky pro každou legii (jsou přítomné ikonické kusy jako Phoenix Guard, Death Shroud, Justaerin Terminators, etc. stejně jako jednotky stvořené Forge Worldem), vlastní Rite of War, dva speciální charaktery a primarchy. Speciální charaktery i primarchové pak většinou umožňují další možnosti, protože přinášejí nové možnosti (Sigismud dostane Templáře do troop), nebo podporují stávající – Raven Guard oplývá kapitánem, který toho sice v boji moc nenaseká, ale jako „Master of Descent“ dokáže podporovat několika způsoby drop podovou armádu. Primarchové pak většinou poskytují nějaký army-wide efekt.

Další příjemná věc je absence pravidla „And They Shall Know No Fear“, díky kterému je hra dynamičtější a efekty jako Stubborn, Fearless nebo naopak Fear mají svou „cenu“, stejně jako možnosti zlepšující combat result nebo šanci na vytrhání soupeře po prohraném souboji.

Vulkan, nesmrtelný Primarch legie Salamanders.

Jaká je velikost armády?
Forge World uvádí doporučený rozsah 1750-3500b. 2000b je podle našich zkušeností pěkné hratelné minimum, 2500 běžný formát. Setting totiž počítá s velkými (dvacítky mariňáků) nebo drahými jednotkami a stejně tak s přítomností Lords of War. V expanzi se také nalézají možnosti hrát i maloformátové bitvy, viz níže.

Jaké jsou další frakce?
Kromě Legiones Astartes je možnost hrát několik frakcí Mechanica (Taghmata, Ordo Reductor, Legio Cybernetica, Knight´s Household, Titan legions), myriádu regimentů Imperial Army a Warp cults (je zde za pomocí „traitů“ efektivně personalizovat vlastní regiment) nebo elitní regimenty Imperial Army s vlastním army listem (Solar Auxilia). Pravidla má momentálně 13 legií – Sons of Horus, World Eaters, Death Guard, Emperor´s Children, Iron Hands, Night Lords, Salamanders, Word Bearers, Iron Warriors, Alpha Legion, Imperial Fists, Raven Guard, Ultramarines. Do dvou měsíců (počátkem února 2016 by měla vyjít šestá kniha – Retribution) dostanou pravidla Dark Angels, Blood Angels a White Scars. Thousand Sons a Space Wolves jsou provizorně do vyjití sedmé knihy odkázani „jen“ na základní army list a nouzová pravidla (Stubborn nebo Furious Charge pro všechny mariňácké modely).

Co se chystá?
Počátkem února 2016 by měla vyjít šestá knížka. Mimo pravidel pro výše zmíněné tři legie (ovšem bez primarchů, speciálních charakterů a specifických jednotek), se zde objeví Knights Errant (Nathaniel Garro, Tylos Rubio a generické custom Knight Errant HQ), Blackshields (loajalisti ze zrádcovských legií, renegádi, mariňácká monstra – možností pro personalizaci bude více) a Shattered legions (zbytky Raven Guardy, Salamanders, Iron Hands, stejně jako možnost postavit takto jinou legii). Sedmá pak by měla být o Prosperu a tedy přinést pravidla pro Space Wolves, Thousand Sons, Sisters of Silence a Adeptus Custodes.

Modely
Modely jsou poměrně známá věc, přesto se nad nimi chvíli zastavíme. Forge World nabízí alternativní estetiku (to zní dost děsivě ::D) ke GW stylu, o něco víc realistickou a „military“ a v první řadě prostě „jinou“ – tedy vlastní design starších verzí mariňáckých zbrojí, Cataphractii Terminators, etc. Výstavní skříní settingu jsou pak jednotky pro konkrétní legie (Gal Vorbak, Phoenix Guard) a hlavně „Character series“, čítající kousky jako Erebus nebo Alexis Polux a samozřejmě modely primarchů, sochané z větší části (pro mě) nejlepším FW sculptorem – Simonem Eganem (Angron, Ferrus Manus, Fulgrim, Horus, Vulkan).
Novinkou, a to dost převratnou, je větší přístupnost pro začátečníka díky vydání „deskové hry“ Betrayal at Calth, která je v podstatě cenově dostupným starterem do THH. Obsahuje plastové modely základních mariňáků, contemptor dreadnoughta, pětku Cataphractii terminátorů a dva charaktery.

Mechanicum vs Alpha Legion.

Jak je to napsané?
Pokud máte pozitivní zkušenost s knihami o Badab war (IA 9-10), tak úroveň je minimálně stejná. Jednoznačný klad Badabu pro mě byl super fluff a pravidla pro cca 15 méně známých chapter, v čemž THH vydatně pokračuje. Rozsáhlý fluff vám dává možnost hraní určitých subfrakcí v rámci dané legie (lojalisti ve zrádcovských legiích – jako Iron Warrior Kyr Vhalen, který bránil Paramar proti Alfa legii; přeživší Terránci; klany u Iron Hands). Opět ve srovnání s GW publikacemi je tu při popisu bojových operací víc realismu a epických proher, postavy umírají, etc. Pokud máte krevní skupinu Space Marines ++, setting, kde se masakrují mariňáci po desetitisících a statisících vám musí být sympatetický už jenom z principu ::).

Na jakém principu vycházejí pravidla?
Vydaná pravidla frakcí se vztahují k obsahu knížky, každá knížka také obsahuje doplňky ke generickým army listům. Ve chvíli, kdy se k nějaké frakci nastřádá pravidel více z několika kampaňových knih, vychází tzv. „red book“, který obsahuje souhrn. Zatím jsou tři, dvě k mariňákům (Legiones Astartes Crusade army list, Istvaan campaign legions) a jedna k Mechanicu (Taghmata Omnissiah). Tyto kompendia pak obsahují pravidlové změny oproti starším verzím, které jsou ovšem chirurgického rázu, nedochází k překopávání všech pravidel, pouze dílčím změnám na základě hráčského feedbacku – přesílené nebo naopak špatně hratelné jednotky jsou upraveny tak, aby cena odpovídala výkonu. Má tedy smysl dávat zpětnou vazbu do Forge, např. v šesté knize budou opraveny bodové hodnoty některých dříve vydaných jednotek z první knihy.

Rozšíření a doplňky.
Součástí settingu je typ bitev na menší formáty (500-1500) v tzv. Zone Mortalis, tedy v nejnebezpečnějších bojištích – toxická prostředí, Underhives, bordážní operace na lodích. Bojuje zde jenom pěchota, walkery a velmi omezeně vozidla, prostředí je různé od něčeho, co jde popsat jako „zhuštěný city fight“, po boj v bludišti na lodích. Třetí kniha, z části věnovaná „Void battle for Phall“, pak přináší kompletní pravidla a mise pro bordáže a minikampaně pro každý typ lodi (fregata, křižník, bitevní loď). Zone Mortalis přepisuje použitelnost některých jednotek, třeba Breacher squadě, která je v normální hře „ne_až_uplně_dobrá“, se právě při bordážních akcích výrazně zvedá použitelnost. Celý systém Zone Mortalis má díky nepředvídatelným efektům simulovat nestabilní a hazardní prostředí.
Další možnost pro maloformátové bitvy je „Victory is Vengeance“ kampaň věnující se boji mezi přeživšími lojalisty (Raven Guard, Iron Hands, Salamanders) z Dropsite Massacre a zrádcovskými kill-teamy, na úrovni malých jednotek a jednotlivců a která primárně popisuje Coraxův útěk skrze pustinu Isstvanu V.

Nádherně zpracovaná Zona Mortalis i s hangárem.

Nakonec bych dodal, není to pro každého. Pořád je to Warhammer 40k, i když trochu jinak. Důraz na narativitu se většinou neslučuje s kompetetivností (u Zone Mortalis je to kvůli simulaci prostředí natvrdo řečeno) a pokud chcete s herezní armádou hrát proti normálním codexům (jde to), u top-tier codexů budete ve velké nevýhodě, jednak právě kvůli tomu, že THH je optimalizováno na větší bodový formát, jednak kvůli tomu, že ruleset plošně nepodporuje mini-maxing (dokoupitelná část jednotky je většinou výrazně levnější než její pevná část až do extrému 175b za prvních pět mariňáků a 75b za dalších pět). Na druhou stranu, pokud vám z nějakého důvodu nevyhovují současné trendy ve W40k (flyers, allies), jsou zde tyto elementy hry upozaděny. THH ruleset nabízí alternativu pro modeláře a nekompetetivní hráče s výhodnou propracovaného a chytlavého backgroundu.
Problém jsou samozřejmě pořizovací náklady, které se zatím pořád drží výše než v případě GW produktů (celkově). Druhým problémem je zatím dostupnost zboží z Forge Worldu (do ČR pouze přes e-shop; uvidíme, zda se v blízké budoucnosti něco zlepší). Na druhou stranu problém ceny je poměrně dost kompenzován krabicí Betrayal at Calth. Z jedné krabice jde bez problémů postavit armáda až do 1500 bodů na Zone Mortalis, dvě krabice potom vyřeší většinu běžných jednotek, které ve hře použijete.
Tím se tak mírní další bod, a to že modely z Forge jsou z podstatné části z rezinu, takže pokud vůči tomuto materiálu máte jakékoli výhrady, budete mít problém. Další nezanedbatelné mínus je velikost komunity, na druhou stranu doposud nebyla lepší šance začít – existuje starter box za slušné peníze, v únoru budou pravidla pro 16 legií a poslední dvě se objeví během roku 2016, možností hrát jinou než Legiones Astartes armádu přibývá každou knihou, stejně jako přibývá možností hraní maloformátových bitev vhodných zvláště začínající hráče.

Trailery:

Scenérie – Dropsite Massacre

Následovat budou další články, které rozeberou obsah jednotlivých knih. Stay tuned.