Český portál o wargamingu

Nejnovější příspěvky


/ 4

Recenze

Orci v obrazech

28.2.2017

Začátek

 

Drazí a milí. Byl jsem požádán napsat tento článek v reakci na Sabrův o Orcích a Nekronech. Nebyl jsem totiž spokojen s pokrytím své oblíbené frakce v této publikaci.

  Jelikož orky pomalu začínám sám sbírat a dá-li Mork (nebo snad Gork?) brzy začnu i barvit,  zahrál jsem si s nimi pár těch her, vím, kam s volbami z článku Sabre míří, ale neodolal jsem se mírnému nakrknutí nad tím, že volby nejsou nijak zdůvodněny, ať už příběhově, či pravidlově.

  Byl jsem upozorněn, že Sabrův soupis je míněn ve stylu „co koupit a neprohloupit“. Hlubšímu pochopení by pomohl kodex k pročítání souběžně s článkem, ale kodexy nerostou na stromech, tedy se pokusím dopomoci já, alespoň u svých oblíbených orků.

  Úvodem bych řekl, že orkové se svými menšími bratranci, gretchiny, jsou armáda z velké části o umlácení soupeře kostkami, s hrstkou elitních „ded ‚ard“ jednotek / ubližovátek. Nicméně nemusí tomu tak nutně být, jsou totiž i armáda velkého potenciálu pro tvoření k obrazu svému, či kustomizaci, chcete-li, a zejména vhodná pro, ty kteří si rádi vyblbnou s kombinováním různých kitů, či dokonce staví vlastní modýlky, pro pisálky a jiné hračičky, či prostě pro ty, kteří chtějí veliké množství modelů. Neubráním se však upozornění, že tak trochu proti jiným armádám zaostávají. Orkové by si zasloužili nový kodex, a byl bych ze srdce rád, kdyby se Forgeworld vyřádil s novým orky a  Imperial Armourem.

  Orkové vskutku zvládnou leccos. Sice v tom nemusí excelovat, jako například v přesné střelbě, ale hrát s nimi jde, zejména s fantasií, spousta věcí. Obrněná krumpanie, zelená záplava, jednotky ostřílených, obrněných orků, zástup roztodivných chodících vraždostrojů, baterie hrubé a těžko pochopitelné artilerie, s trochou modelářského umu a fantasie revolucionářské jednotky grotího povstání, bleskově se přesouvající banda bláznů na všelijakých vehiklech od motorek a vrtulníčků přes náklaďáky až po nadzvuková letadla, a všelijaké kombinace výše zmíněného.

  To vše je zapříčiněno rozmanitou kulturou zelenokožců, ačkoliv jsou Imperiální oficiálové přesvědčení, že orkové jsou jen banda nemyslících primitivů co prahne pouze po co nejpřímější cestě k krveprolití. No, skoro. Hur hur. Orkové jsou totiž rozděleni do několika klanů, „sociálních“ vrstev, subfrakcí, každé se svými zvyky, způsoby válčení a šílenostmi. O těch se rozepíšu více v budoucím článku, bude-li zájem.

  Orkové jsou frakce založená z velké části na náhodě, tedy snad ještě víc, než zbytek Warhammeru. To zahrnuje takové věci jako je hod na to, jestli si orkové místo útěku z boje nerozbijí držky a dobré, bojujeme dál. Nebo náhodnou sílu či počet výstřelů u některých těžkých zbraní. Artefakt měnící-se v různé zbraně před hrou. V Imperial Armour 8 dokonce nalezneme grotí vehikly s náhodným pohybem a titánské zbraně s náhodnou velikostí výbuchu až o velikosti velké pizzy. Náhoda! Doporučuji provádět obětiny bohům kostek, protože u orků to bude třeba. Důvod je vcelku jednoduchý. Orkové se nezatěžují s nějakým precizním strojírenstvím, bezpečností práce, pokročilou zbrojní technologií, dokonce i energetické zbraně dělají tak nějak od oka. Co je na tom nejlepší? Imperiální výzkum nejednou poukázal na to, že hrubá orkská technologie by snad ani neměla fungovat. Ale zkoumání potvrdilo, že orkská vozidla nabarvená na rudo skutečně jezdí rychleji než ta v jiných barvách, že silová pole sestavená ze šrotu opravdu odvádí projektily od uživatele, skrovná sekyra vskutku dovede projít i power-armourem. Proč je tomu tak? Protože orkové tomu věří! A taky protože jsou opravdu silní, v případě oné choppy. Orkská mentalita má v dostatečném počtu opravdu za následek ohýbání zákonů reality. Tedy bude-li dostatek orků věřit v to, že tenhle klacek po vržení na nepřítele exploduje, skutečně tomu tak bude. Proto jsou zažité věci mezi orky opravdu funkční. Rudá je rychlejší, modrá je šťastná, fialová barva plížení, kamufláže a záludností, atp. No povězte! Viděli jste někdy fialového orka?


Speedfreaks

 

  Zpáky k Sabreho článku.

  Proč je Mad Dok Grotsnik tak super? Proč warbikeři? Kvůli nedostatku zkušeností za hracím stolem nemohu příliš rozvádět taktiky, ale alespoň se pokusím vysvětlit co je na jednotkách žádoucí.

  Tedy začněmež doporučeným Grotsnikem. Mad Dok Grotsnik býval jedním z orkských brutálních mediků, milující experimenty, často v neprospěch jeho pacientů, zahrnující transplantace orkova mozku za mozek squiga, chňapající koule zubů na nožičkách, implantáty s časovanými bombami, našívání další hlavy na ramena orka, který odešel s novým kamarádem, ale s původním zraněním a podobné veselosti, které vedly k jeho vyhoštění z klanu. Po jedné bitvě s partou vesmírných mariňáků nalezl jednoho nešťastného orka s ustřelenou podstatnou částí hlavy bolterem. A jelikož mu neříkají „šílený doktor“ jen tak pro nic za nic, rozhodl se, že orkovi hlavu jen tak z plezíru rekonstruuje adamantiem. Protože proč sakra ne? Ukázalo se, že vzácný kov v orkově hlavě způsobil velké vize od orkských bohů, Gorka a Morka, a podle nich byl onen ork předurčen k velkým věcem. A tak za nimi šel. A nyní už naprosto šíleného (a více kyborkského než orkského), řvoucího doktora Grotsnika vzal s sebou. Kdo by nechtěl magora vrhajícího se do bojiště kvůli ukojení nesvaté touhy kuchat špinavé jehly a motorvé skalpely do nešťastných obětí, na své straně? Možná toho rekonstruovaného orka znáte. Třeba vám něco říká jméno Ghazgkull Mag Uruk Thraka.

 

Ghazghkull Mag Uruk Thraka

 

  Teď tedy k pravidlům a proč je vhodný i pro hráče, kteří hledí více na pravidla než-li na příběhy. Grotsnik se pyšní statlajnou velice podobnou orkskému warbossovi, vyjma síly a iniciativy o jedna nižší. Vládne mnoha speciálními pravidly. V první řadě jako obyčejný orkský doktor dává své jednotce Feel No Pain 5+ (hod na záchranu před zraněním navíc po vykonání jiných záchranných hodů.) a „Bolavou injekci“ která je otrávenou zbraní 4+. To není ještě nic tak zvláštního. Ale k tomu má navíc sluggu (základní orkská pistole), power-kláwu (Sx2, AP2, unwieldy) a dává své jednotce navíc Fearless a Rampage – tedy jsou-li přečísleni, dostávají D3 útoků nablízko navíc. Proto je fajn mít ho v jednotce tří meganobů – velkých zlých vošklivých orků v hrubé orkské energo-zbroji, kteří sami třímají hydraulické nůžky či pařáty, schopné rozstřihnout vejpůl snad cokoliv, včetně vozidel. Protože je snadné je přečíslit v boji zblízka, ovšem jsou dostatečně tuzí a silní, aby tak přežili a vítězili. Jako warlord má automaticky trait „Brutal but kunnin'“, který mu dovoluje přehazovat jednou za kolo jednu kostku na trefu či zranění. To všechno z Grotsnika dělá pořádného řezníka. Grotsnik se nesmí odpojit od jednotky, pouze pokud je jejím posledním členem. To vše za 160 bodů. Jen bych doplnil, že Grotsnik je starší, resinový model cáklého orka, který je více kybork než organik.


Grotsnik

 

  Nyní k Warbossovi na motorce s powerkláwou. Tady už krátce. Warboss, jak známo, je označení největšího, nejsilnějšího, nejmajetnějšího a vůbec nej orka v kmeni či válečné skupině, což z něj logicky dělá jejího náčelníka. Orkové rostou s tím, jak bojují a koluje v nich adrenalin. Čím větší a silnější ork je, tím výš je na sociálním žebříčku mezi orky. A tak je ujištěno, že vládne nejmocnější ork celého kmene, a pokud si někdo myslí, že je mocnější jak on, brzy se stane jeho nástupcem, nebo bude potupen a sražen na kolena, v lepším případě.

  Warbossové jsou z orkského HQ lépe pravidlově vybaveni na boj zblízka oproti jeho více užitným či střeleckým kolegům z HQ slotu. Na stůl přichází s mocným WS5, T5(T6 na motorce), S5, I4 a A4. Warboss může jednou za hru po prvním kole vyhlásit „WAAAGH!“, které umožní všem jednotkám s pravidlem „‚Ere we go!“ použít „Run“ ve střelecké fázi a ve stejném kole použít „Charge“ při Assault fázi. Zmíněná motorka mu dovoluje přesouvat se po bojišti velice rychle, navíc mu zastupuje těžkou zbroj a v případě zbroj prorážející střelby se díky motorce dokáže i vyhýbat. Co víc, dává mu i mocné Dakka Guns, které mají dostřel osmnáct palců se S5, AP5, Assault 3 a přehozy na trefu ve formě twin-linku k tomu. Power-kláwa mu umožní prokousat se snad čímkoliv, nicméně kvůli ní jde na řadu v boji zblízka až jako poslední. A co je lepší, než obrovský ork, prohánějící se na ocelovém oři, vrhající prach a štěrk za sebe a sprchu olova před sebe? No přece hafo orků dělající totéž. Navíc, když přichází nepřátelská střelba, jakože příjde, mohou to schytat oni! Hur hur. Samozřejmě má i jinou možnou výbavu, ovšem o té možná jindy.

 

  Co Big Mek? Mekové či mekaniaci jsou jedni ze specifičtějších orků, vymykající se klasické hierarchii. Mek je, jak název napovídá, technikem zelených kůží. Z nějakého důvodu mají někteří orkové geneticky zákódované podvědomé porozumění a schopnost vytvářet techniku, bez takových nesmyslů jako je pracovní bezpečnost, precizní inženýrství, fyzikální zákony a podobné hlouposti lépe zanechané človíčkům. Podobných geneticky zakódovaných odborností je vícero typů, jako už zmínění orkští medici. Někdy se těchto odborností dokonce vyskytne v jedinci vícero. Čím více toho ork tvoří, tím složitější stroje dokáže konstruovat. A tím samozřejmě roste jejich prestiž a majetek, a tím i závist soukmenovců, a tak přecijen i mekové časem rostou, neb si musí bránit své výdělky, nebo testují nejnovější vynález na bitevním poli! Orkští mekové jsou schopni ze šrotu, harampádí, fantasie a víry postavit cokoliv od neduživých revolverů a bambitek dobrých tak pro groty, přes raketomety, mnohohlavňové příruční automaty, motory, buginy, vrtulníky, poháněné zbroje, tanky, letadla, silová pole, až po neskutečně gargantuánské ťapající titány z oceli, vražedného úmyslu a DAKKA. A ten Big Mek? To je jeden z nejzkušenějších, největších a nejvynalézavějších z meků, kteří nezřídka vedou i vlastní kmen.  A teď ke zmíněnému šéf-mekovi s Shokk Attack Gunem. To je jedna z krásně náhodných, stupidních, nepravděpodobných a úžasných zbraní v orkském repertoáru. Fluffově jde o… představte si vysavač, kterým mechanik nasává nejmenší zástupce zelenokožců, takzvané snotlingy, doslovně sopláky. To je ke grotovi něco jako grot k orkovi. No, a tito sopláci místo toho aby šli skrz šlauch vysavače do nějakého sběrného koše, tak je na konci trubice čeká něco strašlivého. A sice malá trhlina v realitě do Warpu, vytvořená zázrakem orkské technologie. A nebohé, maličké snotlingy přivede cesta říší nočních můr a démonů k vražedné nepříčetnosti. Druhá strana trhliny se tvoří tam, kam uživatel míří. Škrábající, řvoucí, kousající a vylučující-se zástupy snotlingů se však nevynoří z Warpu mezi nepřáteli jako spíše v nich. Což má logicky chaotické a devastující účinky. Pokud tedy funguje vše jak má. A to vzhledem k nevypočitatelnému chování jak orkské technologie, tak Warpu, nebývá nejčastěji. Může se stát, že se snotlingům po cestě stane něco na co lepší nemyslet a nepřítele zasype sprcha úlomků kostí, krve a vnitřností, nebo Mek i se svým dílem na místě vybuchne, nebo zůstanou na místě snotlingové a Warpem to vrhne do nepřátel ork, či se dokonce může tkanina reality na daném místě roztrhat a vytvořit v malém rádiusu vše-požírající propast do Warpu. !!FUN!!

  Pravidlově je Big Mek orkským HQ s nepřiliš lichotivou statlajnou, totožnou s obyčejným Nobem. Může si však na svoji pomoc vzít všelijaké vlastnoručně dělané vychytávky, včetně onoho Shokk Attak Gunu. Ten se chlubí pro orky mocnými čísly – 60″ dostřelu, S2d6, AP2, Ordnance 1, a pětipalcovým výbuchem. Ovšem pozor, v případě, že padnou dvojičky či nad 10, je třeba konzultovat tabulku jaký efekt se vlastně stane. Tedy má potenciál trhat spousty věcí na kusy. Rozhodně je však sranda ho používat, pokud člověk nebere hru příliš vážně.

 

Conquestart_sag


  A nyní k našim milovaným základním jednotkám. Začnu těmi milými orkskými chlapci, tedy Boyz. Taký orkský chlapík, okupující první pořádný stupínek sociálního žebříčku mezi orky, je asi tak vysoký jako člověk, ale alespoň jednou tak široký a hlavu nemá ani tak posazenou na ramenou jako spíš před nimi. Zkuste si headshot orka zezadu! HA! Ehm. To je ještě obtížnější díky faktu, že orkská fyziologie vyměnila obecnou mozkovou kapacitu za sílu lebky a mordu plnou klů, které navíc dorůstají v průběhu života, a velké zuby jsou platidlem orků – takzvané “Teef”. Geniální ekonomika, imunní vůči inflaci! Jejich zelená kůže je tuhá jako useň a regeneruje až neuvěřitelně rychle. To je zapříčeněno tím, že orkové jsou ve skutečnosti symbiózou mezi živočichem a houbou, propůjčující ramenatým zubatcům neskutečnou odolnost, mimo jiné i vůči radiaci. Zlí jazykové tvrdí, že orkové se kvůli tomu množí jen vypouštěním spór, zejména při úmrtí. Po milionech. A ona spóra má ráda nehostinná místa, kde má klid od lidí a zvířátek, a ta započne orkoidní ekosystém nanovo. A tvrdé prostředí dělá tvrdé orky! Zkrátka super technika zachování rodu. No. Orkských chlapců je opět spousta typů – pánové vyžívající se v rvačkách a krutých zápasech zblízka, vládnoucích velkorážní pistolí v jedné tlapě a sekyrou, přerostlým nožem, sekáčkem na maso, motorovkou, zkrátka choppou, v druhé, si říkají Slugga boyz, podle jejich pistolí. Orkové kteří mají rádi řev rapidní palby, tedy DAKKA!, si říkají Shoota boyz, opět podle jejich zbraní. Orkové už jsou takoví. Shoota je těžká samonabíjecí či častěji samočinná puška, vzhledem podobná raným vodou chlazeným kulometům. Oblíbenými doplňky jsou různé zesilovače plamene a hluku, trofeje a bajonety. Hoši kteří se vozí na Trucích, náklaďácích či pickupech, či vlastně jakýchkoliv vozítkách, s poněkud nízkou životností, ale velkou kapacitou, palubním kulometem či raketometem a hlavně, předimenzovanými motory, to jsou Trukk boyz. Jednoduché. Dřívě byli i specializovaní granátníci, ale stikkbommu, tedy brutálnější německý granát na tyči, dneska nosí každý druhý. A to je dobře. A nakonec tu máme zkušenější sortu boyz, dobře na své cestě stát se Noby. Někdy se jim říkají Skarboyz, díky zjizvení z boje, ale dnes jsou známí jako ‘Ard Boyz. Tvrďáci. To protože už prošli tolika boji aby věděli co dělají a nakradli si dost šrotu či nahromadili dost Teef na to, aby si sestrojili či koupili ‘Eavy Armour. Tedy těžkou zbroj. Těžké pláty oceli ve formě zbroje a helmy jsou nejběžnější, ale i ukradené kusy ochrany nepřátel či vynalézavější výmysly jako balistické štíty nejsou neznámé. Tvrďáky se mohou stát všechny zmíněné podskupiny boyz. No, a teď si představte toho metr širokého, nedaleko ke dvoum metrům vysokého zeleného bastarda, kterému vůbec nevadí, že mu granát urval ruku a s radostným řevem vám ještě tou druhou stihne urvat tu vaší a umlátit vás s ní k smrti. Jako by to nebylo dostatečně zlé. Chodí ve skupinách alespoň po desíti, ale velká tažení mají jednotlivé skupiny i o stovkách kusů. Už chápete zelenou záplavu?

  A teď k jejich pravidlům. Základní orkský boy vás bude stát 6 bodů, a za to dostanete WS4, BS2, T4, S3, W1, I2, A2, LD7 a armour save 6+. V jednotce jich može být 10-30ks. K tomu dostanete klasický frag granát a sluggu – pistoli o dostřelu 12”, S4, AP6, assault 1. Shoota boyz z party orků uděláte výměnnou sluggy za shootu za 1 bod na kus – 18”, S4, AP6, assault 2. Vyměníte tak jeden útok za pistoli zblízka za více dakka. Milé. Jednotky do 12 boyz si mohou vzít jako dedikovaný transport Trukk, rychlý a křehký náklaďák – tedy trukk boyz. ‘Ard boyz mají být fluffově už téměř noby, ale žel za 4 body na kus upgradujete 6+ armour save na 4+. Osobně si myslím, že je to pro to co umíme docela předražený upgrade, ale co nadělat, stejně ho beru, já mám své orky rád živé. 🙂 Za každých deset orků si jeden může za 6 bodů vzít orkský kulomet – Big Shootu (36” S5 AP5 assault 3) nebo raketomet – Rokkit Launchu (24” S8 AP3 assault 1). Dále jeden ork může být nobem, tedy velitelem jednotky. Má o něco lepší čísla a navíc si může vybrat si z vylepšených orkských zbraní a může za 5 bodů třímat velkou choppu (+2S, AP5 specialist weapon) nebo za 25 už výše zmiňovanou powerkláwu (2xS, AP2, unwieldy) a také bosspole, která umožňuje přehazovat hody na morálku. Což mne přivádí k možná požehnání, ale spíše prokletí orků. Pokud jim nevyjde morálka, hází si kostkou na tabulku co se stane. 1 znamená, že pokud jsou v boji z blízka, nic se neděje a dál se řežou. Jinak zdrhají. 2-3 znamená, že pokud mají charaktera, může jim dát přes držku (D6 S4 AP- útoků), aby se dali dohromady, jinak zdrhají. při 5-6 si dají po hubě i sami. Sámotného mne toto pravidlo velice irituje. Dřívě totiž orkové, dokud jich bylo přes 10, byli fearless, a toto pravidlo jim spínalo až pod touto hranicí. Brbli. #oldorkzstronk

Boyz

  A nyní ta druhá jednotka která, dle Sabreho, dloub dloub, není vhodná k ničemu, než k šetření bodů. Dovolím si oponovat. Groti, Gretchini, Gobbos, Runtz. Dem little gitz. Říká se jim mnoha jmény. Jedná se o menší bratrance orků, dobře známé gobliny, kteří zastávají role různých dělníků, dříčů, pomocníků, organizérů hazardu, pašeráků, zlodějů, objektů šikany či kanonfutru. Pokud je ork skoro nezranitelná hora masa, kostí a zlé nálady, pak grot je malý, slabý, lstivý hajzlík. Vysocí něco přes metr, s kostnatými končetinami a výraznýma ušima a nosem. Fungující ve většině případů jako více či méně utlačovaná, často přímo zotročená kasta orkoidů, dělají vše na co orkové nemají náladu či trpělivost. To zahrnuje od budování chatrčí přes pěstování hub, starání se o squigy, latríny, nošení a stěhování všeho možného, dělaní asistentů, většinu vaření, pochůzky, či dokonce obsluhu artilerie a nebo přebíjení patron v tancích. Výchovu grotů, dá-li se tomu tak říct, má na starost Runtherd, povětšinou starší, zkušenější ork, nezřídka převelený kvůli zmrzačení. Veskrze jsou runtherdi otrokáři, používající biče, šokové tyče a agresivní squigo-psy, ženoucí před sebou grotíky do minových polí či jako lidský štít pro ostatní orky. Někdy se však najde i runtherd, který je skoro bodrým strýčkem, který se o své grotíky stará a učí je jak přežít. Jelikož jsou runtherdi čas od času starými, vysloužilými veterány, dost toho prožili a tak se stává, že se stávají nositeli orální kultury. A tak se některým gretchinům poštěstí poslouchat příběhy a vyprávění o dobách minulých. Možná snad i pohádky? Jeden z takových nestandartních dozorců je nechvalně proslulý Zodgrod Wortsnagga, který se po vyhoštění z kmene snažil vychovat gretchiny zručné v boji, stejně tak jako maličké snotlingy, aby přežili násilnou kulturu orků, a říká se, že měl pro své svěřence měkké srdce. Aww. Když jsou groti hnáni do boje, krom svých nožů a mlátítek se jim dostává výrobků nezkušených meků, nalezených, zaprášených pistolí, primitivních předovkových brokovnic či polorozbitých starých zbraní které už pro orky nejsou dostatečně dobré. Zkrátka to nejlevnější co se najde. Nic moc, ale pořád to občas střílí, a pokud se Gork a Mork cítí štědře a přivřou oči, možná i někoho dovedou zabít. Groti nejsou silní, nejsou velcí a odolní, ba naopak, a nejde jim boj zblízka. Ale přecijen, proti orkům mají alespoň ty drobné výhody, že se snáz schovají do úkrytů před nebezpečím, kam by se rostlý ork nevešel, a když střílí, dokonce pečlivě míří, snad proto, že to výrazně zvyšuje jejich šance vybít si na někom svůj mizerný život bez toho, aby je zadupal do země. Snad i pro to jsou pověřováni obsluhou artilerie, někdo je láduje do obranných věžiček na orkských letounů nebo cpe do klecí s lehkými kulomety nanýtovaných na větší orkská vozidla nebo dokonce do pilotovaných těžkých bomb. Takový už je život grota. Důležití orkové si často nachází grotí pomocníky, ať už “sestřičky” pro doky, nosiče munice pro noby co rádi hodně dakka, či grotí asistenty v dílnách meků a tak podobně. A právě ti poslední mají občas to štěstí, nebo tu smůlu, že mek dostane nápad postavit velký chodící stroj, obrněný válec na hydraulických nohách, který v jedné ruce třímá hydraulické nůžky, obří vrták či průmyslovou cirkulárku (či pro kitbashery, sculptery či fanoušky knihy „Zelená“ od Martina Antonína – třeba sekyru z gutoceli!) a v druhé kulomet, plamenomet, raketomet či orkský metač plasmy, či velmi oblíbený vrhač šrotu, Grotzooku. A do takovéto vražedné plechovky, doslovně, Killa Kan, je zadrátován grotí pilot. Byť skupiny za práva grotů přesvěčují mechaniaky aby grotům nechávali výstupní poklop. Ono to také docela zvyšuje životnost. Takový gretchin, nyní třímetrové kovové monstrum, se nezřídka vydává přímo z dílny pomstít svým dřívějším šikanátorům. Mekové tomuto se slzou v oku říkají “zaběhnutí”. Z obyčejného gretchina se tak stává vcelku silný bojovník, který netradičně pro orky dokonce využívá řádně kvalit těžkých zbraní díky tomu, že si zachoval dostatek trpělivosti na to, aby, inu, mířil. Naneštěstí jsou i ve tří a více metrovém monstru groti stále trochu zbabělí, a tak je lepší, když chodí ve skupinách těchto plechovek nebo na ně dává pozor orkský, notně větší ekvivalent, Deff Dread. Za zmínku stojí i to, že v kmenech, které řídí mekové, se tu a tam najdou dokonce i šroto-tančíky sestrojené přímo groty, když je nechávají řádit po dílnách, s tím, že jim to příjde roztomilé. Jsou dokonce zkazky o velikých grotích pozemních lodích ježících se zbraněmi.

  Pravidla! Ta jsou stejně neslavná jako osudy grotů ve fluffu, ale nenechte se zmást, mají svá šikovná využití. WS2, BS3, S2, T2, W1, I2, A1, LD 5, save žádný, je vskutku mizerná statlajna. Jejich jedinou zbraní je Grot Blasta, S3, AP-, 12”, assault 1. Mizérie. Nicméně za 3pts kus. Na každou desítku, což je základní počet grotů, musí být jeden Runtherder za 10 bodů, s tím, že první jedenáctka je za 35pts. Což je defakto slugga boy, s tím, že navíc má chytací tyč, která při duelu snižuje útoky protivníka o 1. Za 5 bodů si může připlatit za elektrický poháněč na tyči, který jde nastavit na maximum a vyměnit všechny útoky za jeden při dvojnásobné síle. Druhý upgrade, za stejné body, je squig hound. Hlídací squiga. Kterou runtherd vypouští na groty, kteří selhali morálku aby je disciplinoval, ta je kousne je za d6 S3 ap- útoků a pak si přehazují morálku. Grimdark.

  A k čemu je taková banda chcípáků dobrá? Ke všemu možnému! Pochodování před lajnou boyz, aby se střílelo do grotů a ne do boyz! Sezení na objectivech! Svazování nepřátelských řezníků nablízko, aby se nemohli dostat k něčemu důležitějšímu! Aby byli krásní! Aby se velký mek se Shokk Attak Gunem měl za koho schovávat, když na něj nevyhnutelně začne lítat nepřátelské olovo. V lepším případě. A ti malý, roztomilý smradi jsou opravdu maličcí. Krásně se schovávají do krytů. A víte co je super pocit? Když jeden grotík zaplatí celou svou grupu tím, že šťastným výstřelem zastřelí támhletoho terminátora, nebo támhle toho chlapa s meltou a díky tomu vám nebouchne stompa. A úsměv na tváři vykouzlí i to, když brutální salvu titánské palby přežije jeden grot s hasákem, dá morálku a ještě dvě kola běží k objectivu. Protože kdo by plýtval palbou na jeden model s T2 a bez savu? Případně šťastná dvojka grotíků, kteří přežili střet s Imperial Knightem a ještě si na něj svými flustáky vystřelí. Neudělá mu to absolutně vůbec nic, vyjma poškrábání heraldiky. A to už někoho, kdo to bude přebarvovat na onom Knight Worldu naštve! Po přestřelce zbyde jeden firewarrior a jeden grot na kopečku. Hráč Tau je z toho poněkud konsternován a zmaten, tedy na těch 11” nacharguje grota. Cripple fight pokračuje do konce hry. Zatracené 4+ armour savy! A nebo jeden chudáček, který nebyl na stole ani vidět, který vydržel dvě kola do konce hry v chumlu assault mariňáků s charakterem. Tru story! Groti jsou awesome. <3

Grotíci!

  Dakkajety. Co k nim říci? Představte si, že někdo vezme doslovný kopec šrotu, největší tryskový motor který najde, začne do toho všeho mlátit palicí, nažene si zástup grotích asistentů, partu orkských plamenometčkíků, kteří mimo boj fungují coby svářeči a začne tvořit něco… inu, představte si sovětského leteckého inženýra sjetého kombinací vodky, kerosinu a nedostatku spánku jak vymýšlí letadlo. Na to namlaťe co nejvíce orkských leteckých autokanónů, supa-shootas, ještě nějaké ty tryskové motory, zubaté ksichty, kokpit, sedačku a čelní sklo. Do toho posaďte orkského pilota. Kteří jsou známí tím, že létají jako naprostí magoři, létající ve výkrutách, ždímající ze svých strojů více než maximum, dělající zatáčky které hrozí zlomit stíhačku vejpůl, dělají nálety tak nízko, že břicha letadel mají opálená od ohňů bojiště a do toho je častým jevem, že orkský pilot v záchvatu orkské bojové zuřivosti, tedy WAAAGH! rozmlátí čelní sklo svého letadla a do už tak masivní palebné síly přidá ještě svojí sluggu a nějak přiměje autokanony aby pálili ještě rychleji. Takže když před oným letadlem letí téměř doslovná stěna olova, něco se zákonitě musí i strefit! Do toho jsou orkští flyboyz nechvalně proslulí tím, že někteří ani nevědí jak se sakra přistává, a tak mekové někdy na letouny místo přistávacích kol namontují zkrátka jen kotvu. Případně se může kopec šrotu při výrobě nahradit sestřelným nepřátelským letounem a menší hromádkou šrotu. Loot! A na příští misi přinýtujte ještě víc kvérů. A máte dakkajet. Jen jeden z několika orkských letounů, jako jsou třeba napalm-vrhající či střemhlavý bombardér či dokonce letoun ozbrojený automatickou protileteckou věží, plasmovými kanóny a silovým polem. Nejhorší na nich je, že na rozdíl od většiny letadel jiných ras dokonce vypadají, že by mohly i létat. Komukoliv kdo má rád orky a létání mohu vřele doporučit komix Deff Skwadron. Ten je v orkském stylu i kreslený!

DEFF SKWADRON

  Dakkajet na stůl přináší docela vysoké množství S6 AP4 výstřelů, které jsou všechny twin-linkované. V základu má dakkajet za 110pts dvě twinlinkované supa-shooty s profilem 36” S6 AP4 Assault 3, BS2, 3HP a armour 10 kolem dokola. Za 20 pts je možno přikoupit třetí supashootu, a kdo by nechtěl více dakka, že ano? Za 5 pts je jako téměř u všech orkských vozidel možnost natřít jej na červeno a přidat si 1” pohybu při nejvyší rychlosti a za 15pts si člověk může koupit +1BS proti létajícím potvorám, včetně jetbikes, flying monstrous creatures a podobně. Do toho má letadélko pravidlo Strafing Run, dávající +1BS proti pozemním cílům. To je skoro už ork sniper! Dále se pyšní pravidlem WAAAGH! Plane, které všem zbraním orkských letadel, které jsou Assault, přidává jeden výstřel v kole, kdy je vyhlášeno WAAAGH! A 12 S6 AP4 výstřelů při alespoň průměrném ballistiku je velmi fajn. Na druhou stranu, orkové jsou armáda, která má spoustu možností vypořádat se s méně obrněnou infanterií a lehkými vozidly, s těžkými už hůře, a tak nejsem největším fanouškem tohoto letounu a preferuji ostatní. Všechny orkské letouny však stále poněkud strádají na papírový armour který ukouše i bolter a základní ballistic skill 2.  

Kubisův lootovaný dakkajet

  Další v pořadí máme Deffkopty. Slovy Koga Flymeka, průkopníka Deffkopty “Co je rychlejší jak válečná bugina, vraždovatější jak válečná motorka a lítá luftem jak pták? Nemám šajna, ale já to zjistim!” Kombinací zmíněných požadavků a obsesí některých mekaniaků létáním vznikla Deffkopta. Každá Deffkopta je kompaktní, rychlé, útočné… létající cosi určené pro jednoho pilotujícího orka. V historii byly nesčetné pokusy ovládnout vzduch a poskytnout orkovi možnost létat, a ačkoliv masy meků aspirovali na to dosáhnout stabilního letu bez použití velkých letadel. Jen maličký zlomek končil více než-li jen neobyčejně kratochvilným selháním. Však orkský radostný přístup k technologii zkoušet to znovu a znovu nakonec vedl ke kýženému ovoci. Zejména, když je vždy dostatek dobrovolníků pro testovací lety z řad Speed Freaks! Deffkopta je produktem dekád usilovné práce a experimentů. Popravdě, s vývojem Deffkopt se nikdy neskončilo. A navíc orkští mechanici nikdy nevyrobí dvakrát úplně stejný stroj. První úspěšné Deffkopty nesly dvojice kulometů ukořistěných z bouraných válečných motorek, ale orkská kreativita brzy přinesla i verze s raketnicemi místo kulometů, či bizarní orkské energetické zbraně nejvíce podobné plasmě známé jako kustom-mega-blasta. Excentričtí mekové na své miláčky dokonce věší velké bomby na svrhávání do formací infanterie či veliké pilové kotouče na řezání vozidel a hlaviček. Takové výmysly však nezřídka končí katastrofickým selháním. Ve své podstatě a klasickém podání je, jak název napovídá, malá helikoptéra či vírník, nezřídka je jejich rychlosti dopomáháno tryskovým motorem chrlícím dusivý, olejnatý, černý kouř. Znáte orky. A co je to ten vírník? Pamatujete na Gyrokapitána z Mad Maxe 2? Ano, přesně to! A orkové na něj namlátili ještě zbraně. Slovutná idea! Jejich forma však není limitována pouze na rotorové stoje, na bitevním poli byly spatřeny i antigravitační kluzáky, osedlané rakety či miniaturní letadla, nebo jako s lecčím, ukradené a orkifikované stroje nepřítele. Rolí Deffkopt v orkských warbandách je průzkum, zejména vyhledávání nejlepších bitek a vedení pěších zelených potvor k nim, a také využívání své rychlosti k útokům na křehké zadní a stropní pancíře vozidel způsobem udeř a uteč. Hlavní výhodou tohoto vozidla proti oblíbeným mašinám motorkářů je to, že není nijak svazována terénem. Ačkoliv je válečná motorka schopna dosáhnout na planinách úžasných rychlostí, jediným limitem pohyblivosti Deffkopty jsou nervy orkského pilota. A protože ork který dobrovolně usedne na takový stroj má už tak uvolněných pár šroubků v hlavě, skvadrony Deffkopt téměř vždy nechávají své bratry ve zbrani v oblaku černého kouře, radostně řvoucí, řítící se vstříc bojišti.

  Na stole mají Deffkopty statlajnu obyčejného orkského chlapa, vylepšenou o 1W, 1T a armour save 4+ a jsou jetbike. Základní cena je 30pts a ve skvadře jich může být až pět. Základní výbavou je twinlinkovaná bigshoota, zdarma upravitelná na twinlinkovanou rokkit launchu a nebo na jednu kustom mega blastu, tedy 24”, S8, AP2, assault 1, gets hot. Zkrátka orkská plasma. Osobně však velmi pochybuji o valnosti tohoto upgradu, neb získání možnosti se uškvařit a ztráta twinlinku při orksky mizerné balistice nevyvažuje získání AP2. Ale pohled na hezky namodelované plasmo-vrtulníčky může být moc milý. Dále si může každá ‘kopta přikoupit za 15 bodů Big Bommu, tedy bombu na jedno použití s S4 AP5 large blast, a/neboi Buzzsaw za 25 bodů, což je opět Sx2, AP2, unwieldy. Ačkoliv jsem velkým fanouškem těchto upgradů z pohledu fluffu, za 15 pts se mi zdá jediná placka se silou 4 předražená a power-kláwa je na jednotce se silou boye za 25pts taky vyhazováním bodů. Při zteči z ní vyždímáte sílu 7, což je stále velice málo na štípání vozidel a proti vojclům vás ubijí než příjdete na řadu. Nakonec, Deffkopta má speciální pravidla Scout, tedy se hýbou ještě před začátkem bitvy, a Hit and Run, díky kterému se po testu iniciativy mohou na konci assault fáze vyvázat z boje a poodletět.

Deffkoptas

  Lootas! Lootas jsou super! A vůbec nešlohnou všecko co není přibité! Jako váš standartní dobrodruh. Hur hur. Lootas jsou orkové proslulí především z klanu Deffskullz, kteří jsou známí tím, že si vše přivlastňují, ať už je to blejskavá zbraň mrtvého nepřítele, vyřazené vozidlo nebo svačina kolegy. Klasický Loota má velmi otevřený pohled na jeho majetek, pokud mu někdo něco ukradne, nevznáší na to nárok, alespoň dokud se kouká, šlohnul si to přece poctivě! Naproti tomu když lohne něco on, tváří se, že v životě nic neukradl. Sofistikovanější Lootas praví, že “sdílení majetku” je nedílnou součástí orkské Kultury. Ostatní orkové většinou odpovídají, že je to zlodějíčský zmetek. I krátká pře s Lootou má často za následek to, že hořekujícímu orkovi po ní chybí jeho slugga, masový koláček i zlaté zuby. Díky jejich konstantnímu údělu sbírat, šlohnout a schovávat jsou Lootas docela za vodou. Nejlepší kousky jejich sbírek za progresivně lepší a lepší bouchačky, tvořící důležitý díl kvetoucího trhu se zbraněmi. Lootas se často přátelí s Meky, kteří mají Lootas za nejlepší třídu zákazníků a úžasné pomocníky. Nakonec se Loota stává jedním z nejlépe ozbrojených orků, neb si od Meka objedná jeden z těch impozantních na rameni nošených kvérů, Deffgun. Každý Deffgun je fajnový příklad šikovnosti Meka, který zbraň postaví z těžkých zbraní přinesených samotným Lootou z bojišť. Mek poté provede řadu úprav, počínající přídavkem dálkoměrů, úsťových brzd, různých drátů a technoblbostí, až po rozřezání zbraně na kusy a pokusy složit jí zpět dohromady. A tak jsou zákonitě Deffguny rozmanité. Autokanóny, lehké rotační kulomety, plasmové vrhače, těžké lasery, rakety, svazky obyčejných zbraní navařené na ramenní konstrukci, či kombinace všeho možného. Díky orkskému inžinýrstvý jsou takové kreace poněkud eratické, a tak Mekové se svými kámoši chodívají do bitev sledovat jak fungují. Ale dvě věci jsou jisté.: Vypouští ohlušující množství DAKKA a to co Loota najde v hledáčku zdochne násilnou smrtí!

  Loota je opět jednotka se staty obyčejného orka, ovšem za 14 pts za kus se vám dostane krásné věci. 5-15 orků s neslýchanou věcí – dalekonosnou zbraní! I přes rozmanitý původ jejich zbraní mají všechny Deffguny 48”, S7, AP4, Heavy D3, reprezentující jejich nepředvídatelnou náturu. Parta orků s autokanóny, no kdo by to nechtěl? Do toho až tři mohou nahradit už zmiňovaní orkští Mekové, a tak se krom těžké palebné podpory stávají Lootaz i užitečnou výplní vozidel, protože trojice hodů na opravu vozidla vůbec není k zahození. Ale 18 Meků ve Stompě už je cheesy, to se nedělá. Mekové mají přístup k Rokkit launche, Kustom-mega-blastě a Kombi-shootě s jedním výstřelem Rokkitou za 5 bodů, Kombi-shootě s jedním výstřelem Skorchou, tedy S5 AP4 templátou nebo Kustom-mega-slugge s profilem 12” S8 AP2 pistol za 10 bodů a nakonec ke Killsaw za 20 bodů, což je Sx2, AP2, unwieldy, armourbane. Nakonec může vzít až tři Oiler Groty po 5 bodech, kteří mu umožňují přehodit neúspěšný 5+ hod na opravy vozidel. Žel, v nynějším kodexu už si z nějakého důvodu nemohou vzít big shootu, tedy žádný kozplej Mistra Nailbraina. 🙁
Lootas doing Loota things

  Mek Guny, známé dříve jako Big Guny, jsou orkská polní artilerie, zhruba imitující podpůrné imperiální jednotky. Každý kus této artilerie je dotlačen či dovezen na místo, seřazen do baterie s ostatními a ovládán dvojčlenou obsluhou. Tady však podobnosti končí, stejně tak jako dojem efektivního dělostřelectva. Zbraně jsou do baterií vybírány spíše podle toho jak velký dělají rachot než podle jejich reálného účinku, podvozky se nezřídka pod masivním zpětným rázem rozsypou a místo disciplinovaných vojáků jsou obsluhou vyděšení, dlouho strádající groti. To protože žádný seberespektující ork by nezůstal schovaný za štítem děla, když se jeho kámoši řežou s nepřítelem sekáčky a sekyrami na blízko. To má z taktického hlediska příjemný vedlejší efekt, a sice to, že groti se obtěžují s tím děla i mířit. Runtherdi však občas vyhrožují neposlušným grotům službou u děl, jelikož přežije-li daný gretchin dostatečně dlouho, brzy z uřvané artilerie ohluchne a je odkázán komunikovat rudimentárním systémem znakového jazyka. Ten je však často neefektivní, protože tolik značek, aby grot vyjádřil všecko co potřebuje prostě neutáhne. I přes všechny tyto nedostatky je i orkská artilerie úžasná výpomoc na bojišti a zkázkou nejednoho nešťastného protivníka. V poslední době Mekové úspěšně experimentovali s Lifta-Dropa technologií, a tak se původní rodina tří hlavních orkských kusů artilerie rozrostla na sedm rozličných druhů, každý se svojí vlastní schopností vraždit nepřítele, tak i skrze poruchy posádku. Kannon je velkorážní, krátké dělo střílející buď tříštivý granát či jednolitou střelu na prorážení pancířů vozidel. Lobba má mnoho forem ale jednotný cíl. Vrhat pomocí raketových motorů, minometů, houfnic, katapultů, praků či parních děl velkou nálož výbušnin výrazným obloukem po nepřátelských pozicích. Lobba je nejoblíbenějším kusem artilerie u grotů, jelikož se nemusí vystavovat do zorného pole nepřítele. To, že se Runtherdi snaží o to, aby i s minomety viděli, a tím i byli viděni, nepřítele je věc jiná. Nejbizarnějším kusem původní rodiny je Zzap Gun, který je jen o něco víc než hlaveň ovinutá kabely, napojená na kondenzátor, baterii a spínací páku, šlehající praskající výboje proti nepříteli. Nepředvídatelný účinek je zapříčiněn přímou úměrou k nervům grota. Čím déle vydrží držet probíjející spínací páku, tím silnější bude výstřel. Naneštěstí ti nejstatečnější groti jsou ti nejsmaženější. Z nové rodiny se zrodil Traktor Kannon, tažný paprsek na protileteckém podvozku, kterým posádka zuřivě mává po nebi, dokud nezachytí nepřátelský letoun a nestrhnou ho k zemi. Smasha gun je založen na vytvoření lokalizovaného silového pole, které cíl zvedne a s drtivou konečností je rozmačká jako neviditelná pěst. Samozřejmě, někdy je cíl pouze mršten k nebi, než se vlastní vahou rozbije o zem o zem. Bubblechucka tvoří silové bubliny s divokou škálou velikosti a síly. Některé jsou obrovské bubliny které zasáhnou s veškerou silou mlaskavé facky, některé poletují po bojišti jako malé mýdlové bubliny a vybuchnou silou samotného Gorka. A nakonec nevyhnutelný produkt orkské posedlosti tím, že větší je lepší. Nejikoničtější energetickou zbraň orků, různými způsoby tvořený plasmový chuchvalec vrhající Kustom-Mega-Blastu zvětšili snaživý Mekové na velikost kusu dělostřelectva a předčili tak silou i Imperiální plasmové kanónů. A samozřejmě i jejich šanci na to se kriticky přehřát. Orkové se přeci nenechají zahanbit!

  Všechny Mek Guny sdílejí stejný profil, a sice typ jednotky artilerie, kdy dělo jako takové má T7, W2 a 3+ save, a ke každému jsou dva klasičtí gretchini coby obsluha, pouze bez grot blast. Gunů může být 1-5 a ke každému je možno přikoupit po 3 bodech až dva obsluhující groty a/nebo jednoho ammo runta, který je přehoz na trefu na jedno použití. Cena Kannonu a Lobby je 18pts/ks, Zzap Gun je za 23pts, Traktor Kannon, Bubblechucka, Smasha Gun a Kustom Mega Kannon jsou za 30pts. Kannon funguje stejně jako imperiální missile launcher. Krak S8 AP3 Heavy 1, Frag S4 AP5 3” blasta, Heavy 1. Lobba střílí 48” S5 AP5 3” blast barrage Heavy 1. Zzap Gun je funky potvora, střílejíc na 36” S2d6, AP2, Heavy 1, Gets Hot. Speciální pravidlo praví, že pokud na sílu hodíte více než 10, Gets Hot platí na hodech na trefu 1,2 i 3. Dále proti vozidlům dává vždy Crew Shaken navíc k efektům penetrace či glancu. Traktor Gun je 36” S8 AP3 Heavy 1 se Skyfire a pravidlem Traktor. To automaticky způsobuje Immobilised navíc k ostatním efektům glancu nebo penu proti Zoomujícím Flyerům, a proti Swoopujícím FMC, kteří obdrží od Traktoru wound, dává postih -3 na Grounded hod. Jinými slovy plácačka na mouchy. Bubblechucka je divná věcička, používající jednu kostku na sílu i armour penetration, tedy 36” S1d6 AP1d6, large blast, Heavy 1. Smasha Gun je podstatně předvídatelnější verzí Zzap Gunu, s milým profilem 36” S1d6+4 AP1 Heavy 1. A nakonec můj oblíbenec, Kustom Mega Plasma je vyžraný plasma cannon, pyšnící se profilem 36” S8 AP2, Blast, Gets Hot, Heavy 1. V rámci jedné jednotky se dají jednotlivé kvéry kombinovat. To by byla ta hromada artilerie. Phew.

Big gunz

  A nakonec tu máme starý dobrý Battlewagon. Obrovská kovová obluda s řínčící velikými pásy potulující se zástupy orků. Některé jsou mobilní pevnosti naplněné po okraj orkskými válečníky, jiné jsou bestie ježící se těžkými děly a kvéry. Železná pěst orkské warbandy, role Battlewagonů jsou různé, ale první mezi nimi je zadupat nepřítele do země. Battlewagon je těžké, odolně stavěné vozidlo patřící těm nejprestižnějším orkským skupinám. Málokterý warboss nemá svůj vlastní pro případy, kdy čeká tvrdou opozici nebo když si jen chce vyjet na vyjížďku kolem tábora aby se tvářil důležitě. Hur hur. Battlewagon je nejtvrději opancéřován vpředu, kvůli oblíbené orkské taktice rozrážet infanterii a narážet do nepřátelských vozidel. Orkové osazují své Battlewagony totemy či zvířecími motivy po velkých bestiích které lovili, věřící, že tím dodají vozidlu ještě větší zuřivost a efektivitu na bojišti. Mnozí přemýšlí o Battlewagonu jako o obrovském železném Squiggothovi, kanci či býku, a montují na něj rohy, zubaté radlice a ostřené kly. Když pilot protůruje motor, vozidlo se opravdu velmi podobá mračící-se, zubaté, vrčící nestvůře. A to je to pravé pro orky. Některé klany, jako Evil Sunz či někdy Goffové nechávají své Battlewagony relativně holé, aby bylo co nejvíce místa na co nejrychlejší přepravu houfů orkských chlápků do srdce bitvy. Jiné, které mají blíže k Mekům si nechávají namontovat na úkor části transportní kapacity velkorážní nízkotlaký kanón s těžkou výbušnou náloží. Každý ohlušující výstřel následuje nadšený řev posádky i okolních orků, protože škody které páchá jsou opravdu povzbuzující. Ještě těžší a na prostor nákladnější výzbroj na Battlewagony začali po vzoru slavného Mekbosse Buzzgoba v imitaci Imperiálních Bazilišků obrovské houfnice zvané Supa-Kannon, schopné probít na (pro orky) úctihodné vzdálenosti i ten nejtěžší pancíř nebo drtit pěchotu a bestie ve velkém. Skromnější orkové se však spokojí i s “lehkou” orkskou artilerií ve věžičce, které ani neomezuje kapacitu vozidla. Zejména mezi Goffy je typické použití těžkých ozubených válců zvaných Deffrolla k drcení pěchoty. Někdy se orkové i obtěžují s tím namontovat na Battlewagon střechu. Přecijenom poté o něco více vydrží, ale co si budeme povídat, hůř se z toho orkům v nákladovém prostoru leze ven a po nepříteli. Další oblíbenou modifikací jsou například veliké bourací koule pro šrotování vozidel a monstrózní hydraulická ramena pro jejich chytání. Přeci nechcete, aby vám nepřítel ujel, zatímco do něj bušíte a z vašeho vozidla na jeho přelézají orkové, buší do poklopů sekyrami, montážními klíči, do průzorů šťourají noži a granáty a lechtají zadní pancíř hydraulickými pařáty, nebo snad ano?

  Herně je Battlewagon hračka se kterou se dá opravdu krásně vyhrát a kustomizovat. Za 110pts dostanete tabulu rasu o číslech BS2, AV14, 12, 10, HP4 které je open-topped tank-transportem s kapacitou 20 modelů, a poté si můžete vyblbnout se všelijakým vybavením, které tu už všechno nebudu vypisovat. Za zmínku ale stojí útočné rampy přidávající +2” (do maxima 12”) na charge za 15pts, čtveřici Big Shoot či Rokkit Launch v jakékoliv kombinaci za 5pts kus, Kannon, Lobbu či Zzap Gun na věžičce za 10pts či do hlavní věže za cenu snížení transportu na 12 modelů a 30bodů Killkannon, což je 24” S7 AP3, 5” blast, Ordnance 1. Forgeworld nabízí za 80 bodů a spoustu šekelů krásně falický Supa-Kannon s 60” S9 AP3, 5” blast, Primary Weapon 1 který snižuje kapacitu na pouhých 6 orků. Jedna verze Battlewagonu z IA8 Dread Mobu na sobě veze titánskou Lifta-Dropu, které podle hodu kostkou na 48” palců buď krásně selhává, odhazuje nepřátelská vozidla která nejsou super-heavy d6” a dává jim d3 glanců a nebo, když se podaží šestka, je odhodí o 2d6 palců a poté jim způsobí Explodes! výsledek na tabulce poškození vozidel, za nějakých 225 bodů. Vtipná záležitost. Nakonec jako všechno orkské.
Battlewagon
  Drazí čtenáři. Pokud se někdo prokousal až sem, gratuluji za překousání mého krkolomného popisu Sabrem vybraných orkských jednotek, a zároveň vám děkuji za trpělivost. Nechal jsem se trochu unést. Od srdce doufám, že vás popisy orkských pitomostí pobavily a pokud tento článek povede k pořízení byť i maličkého kmene zelených válečníků, třeba na killteam, budu velice hrdým orkem!

‘Member, kidz. DA GREEN IZ BEST! WAAAGH!!!
~Erik Blackboar

 

Komentáře

  • Erik
    Posted at 22:20 28.2.2017
    Erik
    Odpovědět Author

    Tak koukám, že jsem si totálně dodrbal obrázky, a jeden dokonce zapomenul. Orkská profesionalita! 😀

  • Rybnik
    Posted at 7:19 1.3.2017
    Rybnik
    Odpovědět Author

    Pěkné, leč dlouhé. Slušelo by tomu rozdělení na dva – tři články… Což?

    • Katcher
      Posted at 16:34 1.3.2017
      Katcher
      Odpovědět Author

      Erik se trošku rozepsal a to prosím neobsáhl celý kodex orků.

      • Erik
        Posted at 19:52 1.3.2017
        Erik
        Odpovědět Author

        A ještě jsem zapomenul snad dvě jednotky které zmiňoval Sabre. Oh well. Ono té čitelnosti krom mé rozplizlosti ubírá aj zdejší geronto-font. 😀 Příště se pokusím krotit a psát menší věci.