Let´s play
Hrajeme hlavou – Přechod do 9th
25.10.2020Tak, máme tady „novou“ edici už asi půl roku, pěkně se tedy uležela a odladily se porodní problémy. Pojďme se podívat na největší – a nejdůležitější – změny v této edici. A že jich je…
O čemže se tedy budeme bavit aneb není formát jako formát..
My se podíváme na „běžné turnajové“ hraní. GW v 9ed udělalo několik dalších módů hry, podporující narativnější stránku věci – např. Crusade, ale na ty se podíváme snad jindy.
My se maličko budeme držet v mantinelech „Turnaj na 2K bodů dle standartních pravidel.“ neboli Strike Force dle GW. Zdá se, že plošně se všechny velké turnaje plánují držet tohoto formátu a to je fajn.
Takže v čem budu překvapen?
9ed je asi první edice, kde GW opravdu konstatuje, že se jejich hra dá hrát i turnajově a tomu přizpůsobí pravidla a gameplay. V rámci běžného průběhu hry se hra jako taková moc nemění a pravidla jsou spíše odlaďena než znovu přepsána. Je tady ale několik důležitých milníků, které jsou důležité a které rapidně mění to, co moje armáda na stole dělá, resp. co by dělat měla.
Bod 1. – Command phase
Mno jo, přibyla další fáze a to hned na začátku kola. Krom toho, že během této fáze vyhlašujete nějaké ty sheenigans, tak zde probíhá jedna z nejdůležitějích věcí ve hře – skórování bodů.
Všechny „hlavní“ mise (Primary, povětšinou Take and hold) se počítají zde, nikoliv na konci kola. To znamená, že vaše jednotky, zabírající objective, na něm musí alespoň 1 kolo vydržet. Druhému hráči tedy nestačí se posunout na objective, zabrat, ukončit kolo a zamávat. Vždy máte tedy alespoň možnost něco udělat…
Bod 2. – Změna bojiště…a času!
Tady jsou dvě změny, které dohromady markantně mění hru. Jedno je zmenšení bojiště a druhé je fixní počet kol a to 5, což bylo minimum pro minulou edici. Co z toho plyne? Nemáte čas a prostor na strategii „Stát a střílet!“. V rámci Primary máte 4 možnosti zaskórovat Primary, který prostě chcete alespoň za 10 každé kolo. Fakt každé. Poté je tu ještě jedna drobnost – a to fixní postavení objectivů.
V drtivé většině je postavení dle matice „Jeden objective v deployi a 2-3 uprostřed“. Povětšinou vám mise dovoluje skórovat krásných 5 pts za to, že sedíte na svém objectivu, ale o ty ostatní je potřeba se pořádně poprat a to od začátku. Opět připomínám – skórujete jen 4x. To fakt není moc. Hra vás tedy tlačí do toho, aby jste drželi tlak na soupeře a měli pod kontrolou polovinu stolu. V tom třeba trošku hůře vyšly Tau, jejichž strategie je 2 kola střelby čištění stolu a excelovali spíše v late game. Tady jim ujede bohužel skórovací vláček.
Co z toho tedy plyne pro skladbu armády?
Do armády chcete nyní jednotky, které umí 2 věci : A)Dostat se do poloviny stolu a za B)Vydržet tam alespoň 1 kolo a ideálně vyklidit to, co už tam stojí. To je důvod, proč se na stůl začínají vracet Chiméry či Devil fish…
Bod 3. Secondaries….a že jich je!
No, a teď jeden z kamenů úrazu – secondaries neboli další mise. Můžete si vybrat z široké nabídky a aj každá mise má svoji vlastní.
Špatný výběr misí vás na začátku může prakticky stát hru.
Čistě teoreticky by vám secondaries měly umožnit nahrát až 45 bodů, maximálně 15 za každou. To je pravda ale jen částečně – některé zvolené, které jsou jednoduší, vás odmění menším počtem. Cut off the head je za 13 jen v prvním kole, Deploy scramblers je za 10 a tak dále. Chce to také pořádně číst, některé Secondaries se skórují na konci kola, některé během Command phase, důležité je také „within“ vs „Fully within“.
Secondaries jdou rozdělit na dvě kategorie :
A) Říkám, co během hry budu dělat.
Tyto mise vás obvykle nutí někde být a něco tam dělat. Ať už je to deploy protivníka či střed stolu, stále se tam musíte dostat a hodně často tam kolo vydržet rýpat se klacíkem v….terénu.
Některé z nich jsou trošku jednoduší (Deploy scramblers za 10, kdy musíte zakopat pípak u nepřítele, uprostřed a u sebe) a některé si moc dobře nedovedu představit, že vás soupeř nechá zahrát (Psychic rituál, kdy 1 charakter musí být 3 kola 6″ od středu a dělat Wololo za 15).
Hezky zde funguje nový typ činnosti jednotky a to je <ACTION>. Jedna jednotka může dělat jen jednu akci a jednu akci může dělat jen jedna jednotka..
B) Trestám soupeře za výběr jeho armády.
Jednoduché? Plně mechanizovaná armáda? Bring it down! Horda? Thin their ranks. MSU? Grind them down. Démoni či Grey knights? Abhor the witch.

Psyker nemá dobrý den..
..a toto je pravděpodobně nejmarkantnější změna. Upustilo se od Killpointů či Victory pointů a přešlo se na Secondaries. Pro mnoho armád to znamená to, že již od začátku hrají se značným handicapem, pokud mu „jen zabíjíte modely (na což nepotřebujete být Master Taktik). Takže pokud hrajete klasickou IG, tak za každých 10 modelů má protivník 1 VP, v případě Tank Commandera dokonce 6(3 za Bring it down! a 3 za Assasinate)….a že zabít něco není zas takový problém. Ve finále hrajete trošku do kopce, protože se snažíte dostat do prostředka stolu a protivník vám „jen“ čistí modely a nemusí řešit, jak dostat svého psykera do 18″ od vašeho charaktera…a asi je jasné, že je lehčí něco zastřelit než strategicky vymanévrovat.
Důležité je ale si na začátku spočítat, CO chcete dělat a jestli se to vyplatí…
Co tedy z toho plyne nakonec?
Dosti se mění skladba armády. Mnohem lépe na tom budou mobilní a výdržné jednotky či armády než ty, které mají prostě „dakka“ (kterého ale není nikdy dost). Vykopávat Death Guard terminátory z objectivu je dosti noční můra, stejně jako Golden Glory Boys z Paláce (čti Custodes). Vzhledem k zvýšenému množství terénu bohužel poněkud níže jdou statičtější gunline (IG, Tau) a takové ty ozobávací záležitosti..
Komentáře