Recenze
Frostgrave
4.1.2016
Frostgrave jsou pravidla pro abstraktní, minimalistickou, kampaňovou, skirmish wargamingovou hru zasazená do fantasy prostředí, ve které hráč ovládá figurky čaroděje a jeho bandu pohůnků, kteří v ruinách bájného a zmrzlého města pátrají po magických artefaktech. Proti němu pak stojí protihráč a samotné prostředí.
Abstraktní z mého úhlu pohledu znamená, že nedefinuje a že si pod ní můžeme představit, co chceme. Například v celých pravidlech nikde nezazní, jaké rasy jsou čarodějové. Všechny názvy kouzel nebo povolání kouzelníků jsou zaměnitelné a spíše než definice jsou archetypálním mantinelem, berličkou, k pochopení významu. Díky tomu můžeme hrát Junglegrave, Pirategrave, Sandgrave, Whatevergrave. Když zaměníte kouzelníka za Sith Sorcerera, máme tu třeba Star(wars)grave. To vše bez změny jediného pravidla ve hře! Necromant tak může mít místo normálních pohůnků nemrtvé – ti ale budou míst úplně stejné statistiky jako celoelfí družina.

Krabice obsahující 20 modulárních modelů
Abstraktní pravidla = udělejte si hru takovou, jakou chcete.
Z určitého úhlu pohledu se jedná o minimalistickou hru. Samotná pravidla mají 40 stran. Celkový počet stran pevně vázané knihy na kvalitním papíru s ilustracemi Dmitrije Burmaka je cca 130. Jednoduché herní mechaniky jsou jedinou částí hry, která si zaslouží větší kritiku, ne ovšem pro systém, ale pro redakční (ne)práci. Je v nich spoustu chyb ve wordingu, někdy tak bude potřeba se domluvit s protihráčem, jak hru uchopit.
Základní mechanika využívá hodu d20+(Vlastnost či Bonus) vs. cílové číslo, které je buď vzájemné ověření, nebo pevné číslo. Jedná se o hod s obrovským vlivem náhody. Ale tenhle styl (vycházející z Dungeons and Dragons a d20 systémů) se k Frostgrave hodí. Ostatně Frostgrave je hra spíše typu „Pivo a Párek“, než že by byla kompetitivní a turnajová.
Družina čaroděje i s ním samotným nesmí přesáhnout 11 členů + pes + vrána. Každý model se pohybuje samostatně ve střídavé aktivaci skládající se z pohybu a akce. Zatímco čaroděj sbírá zkušenosti a úrovně, které se odráží v učedníkovi (který je vždy o 2 body v každé dovednosti horší než čaroděj), tak jeho pohůnci ne. Družiníků je 18 druhů. Mají pevné statistiky a pevné vybavení, které jde vyměnit za magické stejného typu. Jak vyděláváte v kampani prachy, můžete družiníky propouštět a vyměňovat za nové silnější. Pohůnci nemají žádné speciální dovednosti. Thief tak neumí pokládat pasti, jeho výhodou je rychlost. Názvy jsou opět abstraktního charakteru.
Čarodějové a učedníci sesílají jako jediní kouzla. Každé kouzlo z 80 možných rozdělených do 10 škol magie, má svojí náročnost, kterou musí čaroděj přehodit na d20. Tuto náročnost může snižovat při zvyšování úrovně. Kouzelné školy jsou dobře balancované, každá má užitečná kouzla.

Duel dvou mágů
Kampaňový systém je asi druhá nejkritizovanější věc na hře, a to především v nejasném herním stylu ke kterému navádí. Rozdělování zkušeností zvýhodňuje ofenzivní čaroděje a čaroděje-zabijáky, ale tento přístup je přímo v rozporu s tím jak ji autor definuje. Tedy, že je spíše o přežití čaroděje. Cílem jednotlivých bitev je na bojišti posbírat co nejvíce pokladů (jsou 3 na hráče). Poklad získáte tak, že ho sebere člen družiny a zdrhne s ním z bojiště. Ostatně útěk z bojiště je často legitimní taktika, jak přežít PVP hráče. Samotné šarvátky se tak nemusí hrát na vítězství. Jelikož určování pokladů je náhodné může se stát, že se dvěma vynesenými poklady získáte více bohatství, než oponent, který přinese domů čtyři.
Kampaň nemusí nikdy skončit – kdykoliv do ní lze připojit nového čaroděje, a i když je rozdíl v úrovních, s inteligentním protihráčem to nevadí. Případně lze kampaň ukončit tím, že čaroděj sešle kouzlo Nanebevzetí a stane se bohem.
Zajímavým prvkem je kemp, který by do budoucna zasloužil větší pozornost autora. Tábořiště nabízí určité možnosti jak modifikovat družinu a upravuje možnosti pro sesílání Out of Game kouzel, jako je alchymie, povolávání démonů apod.

Ledové ruiny jistě skrývají drahé poklady
Samotné hraní je extrémně zábavné, i když vám nepadají kostky. Bitva samotná trvá od půl hodiny do cca hodiny. Hodně záleží také na tom, jak hru uchopí vaše herní skupina. Hra se dá hrát i kompetetivně, ale není pro to určena. Hra byla testována s figurkami 28mm a doporučuje se stůl 90x90cm (3×3´) s množstvím víceúrovňových terénů blokujících linii výhledu. Hra nicméně nic z toho nenařizuje a je proto jedno jaké modely, stojánky, či měřítko použijete, Totéž platí o velikosti stolu, kde platí, čím menší, tím větší řež. Frostgrave má svoji řadu kovových a plastových figurek pokrývajích čaroděje, družinu i bestiář
Závěrem bych rád řekl, že pravidla stojí za to dát jim šanci. Hra je to svižná a zábavná. Mechaniky jsou intuitivní a finanční náklady jsou nízké (zvlášť pro toho kdo doma už má nějaké ty figurky).
Autor : Dalibor „Dalcor“ Zeman, klub Wargaming ASP (wargamingasp.blogspot.cz)
Komentáře