Recenze
7 zbytečných (Chyb ve W40K)
20.9.2018No dobře,
je to článek „Nehraj to jak pako…“ x „Ale dyk se to tak hraje..“
Ruku na srdce, chyby děláme všichni. Ať už je to špatný výklad pravidla nebo zmatení z toho, že Vám po pátý změnili pravidla, je to jedno. Pojďme se teda podívat na to, kde to vázne.
-
Line of Sight / Line of fire
Vidím velký špatný, jak by řekla Jolanda. V téhle edici se LoS zjišťuje od jakéhokoliv kusu modelu k jakémukoliv kusu modelu. Ne od báze k bázi, ne od trupu ke trupu, ne od očí. Ano, střílíte kotníkem na korouhvičku. ( If unsure, stoop down and get a look from behind the shooting
model to see if any part of the target is visible). Jasně, občas to může vyvolávat problémy (Zdravíme starý dobré modelování na ochcávku), ale co se dá dělat. Snad asi jen používat zdravý rozum a nezvedat ruce dreadnaughta nahoru, když chcete střílet přes zeď a nepohnout se. Měříme ale od podstavců a od hullu. -
Aquila z batohu
Nějaké artefakty, co vám vraceli CP, měli trošku línější pravidla, že.
Otázky, otázky…
Funguje to i během deploye?
Funguje to, když protivník spotřebuje Stratagem na to, aby měl více Relic?
Funguje to, když je onen Officer v rezervách?FAQ tento problém řeší za nás :
Page 138 – Kurov’s Aquila
Change the second sentence of rules text to read:
‘Whilst the bearer is on the battlefield, roll a D6 each
time your opponent uses a Stratagem.’
(Stejně jako to, že Banner of Cadia Fallen je jen jednou za hru, jen tak na okraj)3. Ruiny a Infantry
Dobře, v současné edici nám GW moc nepomáhá a jediné terény jsou GW terény. Jenže, v kombinaci s True Line of Sight se stává to, že prostě ruiny tak nějak nepomáhají. ITC ruleset například říká, že přes spodní patro ruin – ať už jsou jakkékoliv – není vidět, na ETC byly velké, neprůhledné ruiny a i v Ogřáku se někteří snaží o realizaci podobného. K ruinám se pojí několik veselých situací
Bod jedna – ano, pěchota má IDCLIP a umí prolézt zdí, i když tam nejsou dveře a okna. Umí přes to i chargovat. A vy, pokud nemáte např. SMS, na to nemáte overwatch. Se hodí.
Bod dva – pokud si vlezete do patra ruiny, tak vás nenaberou monstra, motorky a tak (dle FAQ i Cavalry).Pozor na to, knechti na to např. mají stratagem.
Bod tři – aby jste měli cover, musíte mít CELOU jednotku v ruině. Takže to je docela těžké.
A nyní je tady jeden problém a ten se týká kolize několika pravidel a turnajových houserules.
Pravidlo 1. z BRB je takové nic neříkající a hodně se tam šaškovalo s wobbly model syndrome.
FAQ ale hovoří jasně :Q: If a unit declares a charge against an enemy unit that is
entirely on the upper level of a terrain feature such as a ruin,
Sector Mechanicus structure, etc., but it cannot physically end
its charge move within 1″ of any models from that unit (either
because there is not enough room to place the charging unit, or
because the charging unit is unable to end its move on the upper
levels of that terrain feature because of the expanded terrain
rules for it – as with ruins, for example), does that charge fail?
A: Yes.ETC má vlastní FAQ :
When Units attempting to charge an enemy unit that is up on terrain are unable to do
so because there is no space to place them within 1” of the enemy models, wobbly
model applies. After resolving overwatch, calculate the necessary distance for the closest
charging model to travel in order to complete a charge, assuming it could be placed
on the same level. If the charge distance is at least this much, the charge is considered
successful and the units are considered to be engaged. Note that this only ever happens
if your unit would be legally allowed to be placed there in the first place. Only models
that should have been able to be placed within 1” of enemy models because of the
charge roll can be elected to fight said unit this turn. Do not account for pile in moves. It
helps to not actually move any models in the charge phase in this case and proceed to
place models where they be when the results have been determined and casualties
have been removed.ITC se nevyjadřuje.
Naše rada je jednoduchá – ujasněte si před hrou se soupeřem co a pak. Co znamená „že tam není místo“ a tak, ať potom nemusíte balancovat model v polovině na okýnku. Fakt to pomůže.PS speciálně pro Robina :
Ano, Warlord Titán / Warhound Titán / Porphyrion můžou chargovat do ruiny, pokud je vzdálenost mezi baskou modelu v ruině a „hullem“ modelu méně než 1″. Jen musí skončit pohyb na spodku patra. Protože nemají basku, tak se neměří base to base, ale base to hull. Mám u tebe pivo.
4. The big one – Pohyb v rámci close combatu
Jak by pravil klasik – „Ordnung muss sein!Sekvencíren, sekvencíren, sekvencíren!“
Jako první provedeme charge move. Už tady bývá občas zmatek. Takže :
1. Určíte jednotku a cíl(e) charge.
2. Necháte soupeře provést Overwatch, odstraníte ztráty.
3. Změříte vzdálenost. Hodíte kostičkama.
4. Přesunete PRVNÍ (nikoliv nejbližší) model tak, aby byl do 1″ od nepřátelského modelu z jednotky, která byla cílem Charge.
Všimněte si : Není to nejbližší – nejbližší, není to po rovné čáře, není to napřímo. Je to jen první model a do CC range. Zbytek modelů můžete pohnout o Charge range víceméně kamkoliv, pokud dodržíte pár pravidel (koherence, 1″ od nepřítele, co nebyl cílem charge a tak).
Potom opakujte do bodu, kdy máte odhýbané všechny jednotky. Tak, a teď to začne.
Z Charge phase se posuneme do Fight phase.
V rámci Fight phase vybereme jednotku – a je už jedno jak. Vezmete jednotku a následuje Pile in pohyb. Ano, jednotka, kterou jste chargovali má nárok na 3″ pohyb. Ten ale musí skončit blíže nejbližšímu modelu. A to jsou všechna omezení. Takže ano, vy můžete v rámci Charge movementu se nasunout tak, aby tam, kam jste nedoběhli (Overwatch už jste inkasovali, tak co).
Pokud takhle chcete někoho „chytit“, tak v tom také není problém. Jen si nebouchnete, pokud to nebyl cíl charge.
Potom zaházíte kostkama, odeberete modely a potom provedete Consolidate. Provádíte ho po odebrání modelů, ne na konci boje, ne potom co si bouchne protivník, ne na konci fáte, hned po odebrání modelů. Je to zase 3″ K NEBLIŽŠÍMU MODELU. Opět, nemusí to být k cíli charge, ale opět – dostanete kopanec zpět.
PILE IN A CONSOLIDATE NEJSOU POVINNÉ!A VŽDY TO JE K NEJBLIŽŠÍMU MODELU!
Potom TO SAMÉ provedete s jinou jednotkou a opakujete. Voilá, masters of close combat! Vložíme si sem ještě jednu poznámku a ta se týká vyvazování z boje…
Pokud vás soupeř nabere více jednotkama najednou a nasekává tam zranění u větších jednotek, můžete se pokusit vyvázat. Modely odebíráte vy. Stačí odebrat modely tak, aby jednotka, která ještě nebyla „aktivovaná“ v fight phase neměla modely cílové jednotky 1″ od sebe.
V případě jednotky, která chargovala je vyvazování trošku jiné – ta stále může udělat Pile In, takže tam chcete být 4″ a víc daleko. Pozor na to, že jednotka JDE aktivovat ( Any unit that charged or has models within 1″ of an nemy unit can be chosen to fight in the Fight phase…). Takže pokud jednotka chargovala, aktivuje se, udělá 3″ Pile In, zjistí, že nic není v dosahu a poté se pohne o 3″ v rámci Consolidate.
Easy, ne?
5. Heroic Intervention
Jednoduché, ale zákeřné. Pravidla hovoří jasně.
Heroic Intervention
After the enemy has completed all of their charge moves, any of your Characters that are within 3″ of an enemy unit may perform a Heroic Intervention. Any that do so can move up to 3″,so long as they end the move closer to the nearest enemy model.
Takže pokud zaparkujete svojí chargující jednotku do 3″ od např. Guilimana, máte problém. Heroic může spáchat každý Charakter a další požadavky tam prostě nejsou. Nemusel být cílem charge, prostě mu tam stačí stát. Zároveň pokud nebyl cílem Charge, tak do něj nelze bouchat chargující jednotkou. Zamrzí, že jo? Pozor na to – Hodně často jsou charakteři knechti, občas to někdo umí až do 6″.
Problém tady nastává s věcma, který umí chargovat v soupeřově kole. Např. Custodes
GW FAQ a Errata o tom mlčí, dle pravidel je to „as if it were your Charge phase“, takže by jste na to mohli – pravděpodobně – dělat HI ve svém kole.
ETC rulespack přidává ještě jednu drobnou „protikokotí“ radu, která může přijít vhod.
Heroic Intervention only applies in your opponents charge phase regardless if your
opponent declared a charge or not. A charging unit may not allocate attacks to a unit
that joined combat by means of Heroic Intervention unless if the character was also a
target of the initial charge. A character already within 1 inch of an enemy unit cannot
perform a Heroic Intervention.
Jen tak, pro sichr.
6. Model vs Unit, Advance (A taky Heavy)
Všichni máme rádi konsistentní pravidla. Takže jak je to s pohybem a Heavy zbraní?
If a model with a Heavy weapon moved in its preceding Movement phase, you must subtract 1 from any hit rolls made when firing that weapon this turn.
Jo, v pohodě. Nothing to see, citizen. Carry on.
Assault zbraně?
A model with an Assault weapon can fire it even if it Advanced earlier that turn. If it does so, you must subtract 1 from any hit rolls made when firing that weapon this turn.
Je to stejné? Ne, není! Protože jinak bych se neptal!
Advancing
When you pick a unit to move in the Movement phase, you can declare that it will Advance. Roll a dice and add the result to the Move characteristics of all models in the unit for that Movement phase. A unit that Advances can’t shoot or charge later that turn.
Takže pokud zahlásíte Advance, nemůžete z toho modely vyjmout. Narozdíl od pohybu.
7. Plus, mínus…
Modifikátory se stali nedílnou součástí hry. Tak se podíváme na pár pravidel, které se k nim vážou, resp na sekvence.
- Hodíš kostkama na BS, řekněme že střílíme na 4plus s rerollem.
- …and re-rolls happen before modifiers (if any) are applied….
- Takže nyní porovnám s BS a cokoliv větší než 4 je úspěch. 1,2,3 tedy přehazuju.
- Aplikuji modifikátory a ejhle. Modifikátor – 1 říká, že mé úspěchy s rollem „4“ jsou najednou neúspěchy.
- Vyhodnotím
Je tu několik problémků, které se řeší tak trošku vždy. Jedno z toho jsou Plasma zbraně. Pokud hodíte 1, pečete se. Easy.
V našem případě s modifikátory to funguje následujícím způsobem. Řekněme, že střílím na 3plus, reroll 1 za aury, nepřítel mi to sráží o jedna dolů.
Takže hodím kostky, přehodím jedničky. Ne dvojky. Potom aplikuji modifikátory, takže z 2 se stane jedna a já jsem upečenej.
Další příklad jsou positivní modifikátory a např. snipery. Tam je třeba si dávat pozor na přesný wording, takže odstřelovací pušky s modifikátorem +1 dávají ten Mortal Wound na 5+.
Roboti z Mechanica to mají trošku jinak – tam je specificky řečeno, že Repulsor grid funguje „after reroll, before modifiers“. Takže prostě nezbývá, než to kontrolovat.
A nakonec – A roll of 1 always fails, irrespective of any modifiers that may apply.
Takže s plasmou, BS 2+ a modifikátorem +1 se na jedničku netrefíte. Ale zároveň se nepečete, což je taky fajn.
Komentáře
Rybník
Je to dobrý článek. Víc takových! Rady tohoto typu jsou bezva. OK, tak teď vidím, co všechno u nás hrajeme blbě.