Malifaux
Ratte vor! Hamelin se rozkoukává ve třetí edici
10.3.2019Do Malifaux pomalu ale jistě přichází třetí edice pravidel a Wyrd už zveřejnil základní rulebook, karty ke všem modelům (i těm nevydaným), nové strategie i schémata. Na oficiální vydání si sice ještě počkáme, ale nový ročník hradecké Malifaux ligy už přesto začal rovnou podle třetí edice. Ostatně, kdy se to taky naučit, že?
První ligové kolo pro mě mělo jediný cíl – zkusit nová pravidla v boji. Bylo mi úplně jedno, jak hra dopadne, hlavně když si stihnu alespoň dvakrát aktivovat každý model, abych zjistil, co umí. Stejné očekávání měl i můj protivník Wiedzmin. Naše téměř tříhodinové hraní, kdy jsme se proplazili úspěšně na konec třetího kola, doprovázely komentáře typu:
„Co to vlastně dělá?“
„Aha! To je dobrý!“
„A tak ne, to by ho zabilo.“
I když to bylo učení se za pochodu, bylo to učení do velké míry zábavné a velmi akční. Do nové ligy jsem vstoupil s Hamelinem. Krysám už bylo v kufru těsno, a tak chtěly na vzduch. Pravda, mohl jsem si na novou edici vybrat něco mnohem víc jednoduššího, ale čert to vem. Ratte vor! Jak by řekli naši němečtí sousedé.

Deploy na začátku kola. Je z něj patrné, že nemám absolutně žádnou představu, co modely umí, tedy, kde by měly stát.
Hrajeme na 35 soulstonů
Hamelin – umí přes Lure přitahovat modely své i nepřátelské k němu, umí zraňovat za Blight tokeny a umí hýbat se všemi krysami v okolí a taky je umí nechat vybouchnout a zranit tak soupeře.
Rat Catcher – umí dát krysám akci navíc (Fast), sám je dobrý questrunner, protože umí Interact akce, i když je v boji
2x Stolen – Hamelinův totem, v minulé edici to byl jen generátor nových krys, ale teď tu schopnost ztratil, zato umí pracovat s Blight tokeny (zraňovat protivníka přes Vomiting Disease), což opravdu není na škodu.
Benny Wolcomb – klíčový model, který plní roli generátora nových krys. Za akci umí ze scheme markerů do tří palců od něj vyrobit krysy. Taky umí střílet a není marný ani v boji.
Obedient Wretch – panímáma, co umí házet krysy (a tak je generovat) a stejně tak umí zraňovat za Blight tokeny, musím se s ní ale naučit lépe hrát
2x Winged Plague – skvělý quest runneři – umí lítat a pohyb mají též slušný. Životnost nemají právě největší, ale umí shodit blight countery z modely a za to vyrábět scheme markery.
2x Malifaux Rat – malá, neškodná a přesto základní kámen celého gangu – umí ze sebe a tří dalších kamarádek udělat Rat Kinga (a to už je pořádný bijec), umí šířit Blight tokeny
Zbyly mi 4 Soul Stony k dobru (ale hrál jsem jen se dvěma, protože jsem si to špatně spočítal.)
Slabší spam, o to lepší nakažení
Třetí edice Hamelinovi sebrala možnost soupeře přeaktivovat přes gaziliony vyvolaných krys. Po iniciativě si totiž spočítáte modely a dostanete tolik Pass tokenů, o kolik má soupeř více modelů. Ve hře pak místo aktivace stačí zahodit Pass token a může hrát znovu soupeř. Pro mě sice naprosto zničující, ale jinak skvělý vyrovnávací element hry.
Důležité ale je, že Hamelinovy modely dostaly možná o 100% více možností, jak na soupeře naházet Blight tokeny. V minulé edici to bylo dost peklo, ale nyní má polovina modelů schopnost, že pokud se soupeřův model aktivuje do určité vzdálenosti, pic, automaticky ho má. Díky tomu se nemoci mohou šířit mnohem efektivněji.
Přebudované byly i schémata a strategie, ale na jejich změny jsem si zvykl, protože se mění každý rok. Takhle jsem si pro první kolo ligy vybral jako schémata:
Search the Ruins (to se od minula téměř nezměnilo), stačí mít na konci kola dva scheme tokeny dotýkající se terénu na soupeřově straně stolu a jsou z toho vítězené body.
Harness the Ley Line (jako Line in Sand z minula), musím položit tři scheme markery na středovou linii, pak dostanu bod a jeden spálím.
Důležité je, že kromě generování bodů na konci kola je možné dostat ještě jeden bonusový na konci hry. Výrazně to ty schémata zjednodušilo.
Jako hlavní strategii hrajeme Turf War – na stole leží pět markerů, po dvou na každé straně, jeden uprostřed. Kdo jich má víc obsazených, bere bod. Jenže pozor, když chcete bod přebarvit, nejdřív se vrátí do neutrálu a až další akcí je jej možné zabrat.
Wiedzmin se proti mně učí s Tarou. Ta má s sebou totem Karinu,
2x Woid Wretch
Nothing Beast (ta prošla výraznou úpravou a není tak hyperdrsná, jako bývala)
Big Jake (indián s tomahawkem)
Johan (bijec s kladivem)
Zkoušíme komba
Vyskládáme se do velkých trojúhelníků a začínáme hrát, tedy čteme pravidla a snažíme se je aplikovat na hru. Zkouším předpřipravené kombo, jestli funguje. Okolo Benyho vyrobím Stoleny a Chytačem krys scheme markery, on je hravě předělá na krysy. Jenže ouha, když se krysa vyvolá, tak se už toto kolo nemůže aktivovat (vyvolávání 3. edice také upravuje, každý model má různá omezení, aby jimi nešlo tak moc spamovat). Čili mám krysy, ale ty nemohou dělat nic. A přitom by jim stačila jedna jediná akce, aby se mohly spojit do Rat Kinga.
A tu přichází Hamelin a jeho bonusová akce Unclean Influence. Do šesti palců všechny krysy udělají jednu akci a mohou se navíc pohnout o tři palce. Boží!
Krysy se mi takhle sběhnou dohromady a vyrobí Rat Kinga. Jelikož ten není vyvolaný (ale nahrazený), tak má obě akce. Rat Catcher mu dá ještě Fast a to Wiedzmin vítá s úsměvem, protože jeho modely mají výrazně bonusy proti modelům s Fast.
Aktivuji Rat Kinga a ten zaútočí na Taru, která se mezi mým šibováním dostala až na střed stolu a hrozí, že zabere středový žeton, pročež se pak bude blbě vyhánět. Krysího krále proto ženu na šturm. (Pravidlo pro Charge nově říká, že to stojí jednu akci a je to pohyb plus útok, skvělý nápad. Hru to zrychluje a ubírá jeden řádek ve statistice modelu).
Rat King Taru málem zabije! Wiedzmina to stojí všechny čtyři Soul Stony za prevent zranění (to zůstalo), ale mě jdou karty na ruku. Přes masku si dám trigger, že si bouchnu ještě jednou, z druhého útoku to samé, jakmile má Rat King víc jak půlku životů, má bonusovou kartu na zranění. Vyšlo by mi to přesně, aby Tara umřela.
Zachrání si jí jen díky Karině, která zahodí kartu, vyléčí jí pár životů a pohřbí do nicoty. To jsem ještě nevěděl, že se Taře v nicotě líbí víc jak v reálném světě.
Odplata je strašlivá a stojí mě to Rat Kinga. Je právě pohřbený, kde už na něj čeká Tara a tam taky umře. (Zapomenu si za jeho smrt líznout kartu.)
Nevadí, tak si vyrobím druhého.
Letku Winged Plague pošlu po pravé straně plnit Serch the Ruins. Narazí proti sobě na indiána Jakea. Ten jednoho okřídlence zabije, ale ten na něj nahodí dva Blight countery, což mi zachrání remízu.
Na konci třetího kola je nám jasné, že to nikdy nemůžeme stihnout dohrát do konce, proto se dohodneme, že třetí kole bude aj poslední. Na strategii se držíme více méně v šachu a nemáme moc modelů nazbyt, abychom plnili schémata. Proto to je do třetího kola 0:0.
Mně se povede zabít Nothing Beastu na středu, ale byla to makačka, protože mi došly karty, a vršek balíku tvořily výhradně nízká čísla. Bestie navíc děsí svým vzhledem, pročež část útoků na ni prostě propadla, jak se útočníci lekli (opět milá a příjemná změna, když útočník nesloží Terrifying, není ihned paralyzovaný jako v minulé edici, jen mu daná akce propadne. Zato je ale třeba skládat duel při každém útoku). Nakonec je to Hamelin, který Beastu přes Bleeding Disease zabije.
Druhý Winged Plague položí Scheme marker k jednomu kusu terénu a pak zahraje akci, že shodí z modelu dva Blight tokeny a dělá z nich Scheme marker. Ten se akorát dotkne druhého kusu terénu na soupeřově straně stolu. Díky tomu je splněno Search the Ruins a mám jeden bod.
Soupeřův Johan a Jake splní Outlflank, neboť stojí tři palce od kraje stolu, každý na opačné straně středové linie.
Je to mocné 1:1 a jdeme domů spokojení, že jsme si oba vyzkoušeli nová pravidla v praxi.
Komentáře